Otchłań - gra tekstowa SUD - poradnik

Otchłań poradnik

Otchłań jest darmowa :) Cały interfejs jest oparty na tekście, jak przystało na klasyczną grę fabularną, kluczowa jest wyobraźnia. Rasowy RPG.Wszystkie komendy można odpowiednio skracać. Podstawową komendą jest pomoc.

Współczynniki wprowadzenie. Komenda dane wyświetla kartę postaci. Znajdziemy tam: imię, rasę, płeć, profesje, wiek, aktualny czas i czas trwania naszej przygody, liczbę brakujących punktów doświadczenia do awansu, poziom postaci, regenerację hp oraz many, sumę posiadanych przedmiotów i ich łączna wagę, ilość naszego złota przy sobie i w banku, opinia jaką mamy i nasz charakter, liczbę sesji ćwiczeniowych i treningowych. Jednak to co wilki lubią najbardziej, to nasze atrybuty:
  1. Siła - wpływa na obrażenia podczas walki i udźwig postaci;
  2. Zręczność - uniki oraz celność ataków;
  3. Mądrość - wpływa na liczbę zdobywanych sesji ćwiczeniowych na poziom. Każde 5 pkt. mądrości daje 100% szansę na 1 sesję. W innym wypadku szansa jest dzielona przez 5 dla pozostałych pkt. nie gwarantujących ćwiczeń.. Na przykład 2 pkt dają 2/5 (40%) szansy;
  4. Inteligencja - wzrost many na poziom oraz wpływa na skuteczność sesji ćwiczeniowych. Szacuję, że jest to dodatkowy bonus w postaci połowy inteligencji do wzrostu umiejętności podczas ćwiczenia.
  5. Kondycja - ilość zdobywanego życia (hp) na poziom oraz zmniejsza zużycie punktów ruchu (mv). W zależności od drogi, jeśli postać ma dwa razy większa kondycję niż aktualny ciężar, wtedy traci tylko jeden punkt ruchu.
Po osiągnięciu 50 poziomu przestajemy otrzymywać z kolejnymi awansami sesje treningowe, które podnoszą atrybuty. Zostaje tylko bardzo niewielka szansa na otrzymanie dodatkowo treningu za wykonanie zadania dla Biura Tajemnic.

Słowniczek:
Siła;
Zręczność;
Mądrość;
Inteligencja;
Kondycja;
= suma pkt. atrybutów;
hp, czyli punkty życia;
m to mana;
mv są to punkty ruchu/akcji;
Regeneracja hp i m w nawiasach.
UWAGA!! Wszystkie atrybuty są LOSOWE!!
W każdej nowej postaci atrybuty mogą się różnić. Podaje tutaj akurat wyniki z mojej rozgrywki.
Nie mam pojęcia jaki jest wzór ustalania współczynników! Ogólnie jak to w RPG, pula punktowa nie jest stała.
Profesje zbrojne mężczyzna
WOJOWNIK
rasa Sił Zrę Mąd Int Kon = hp m mv
Elf 19 15 14 14 14 76 20 (13) 112 (14) 104
Człowiek 21 14 16 13 15 79 21 (14) 104 (13) 112
Hobbit 18 19 15 12 13 77 18 (12) 96 (12) 96
Krasnolud 22 12 11 9 18 72 26 (17) 72 (9) 136
ŁOWCA
rasa Sił Zrę Mąd Int Kon = hp m mv
Elf 16 17 13 13 15 74 21 (14) 104 (13) 112
Człowiek 19 16 15 13 16 79 22 (15) 104(13) 120
Hobbit 15 21 14 12 14 76 20 (13) 96 (12) 104
Krasnolud 21 14 11 9 18 73 26 (17) 72 (9) 136
ZŁODZIEJ
rasa Sił Zrę Mąd Int Kon = hp m mv
Elf 17 18 13 14 14 76 20 (13) 112 (14) 104
Człowiek 18 15 15 13 14 75 20 (13) 104 (13) 104
Hobbit 15 20 14 12 12 73 16 (11) 96 (12) 88
Krasnolud 21 14 11 10 17 73 24 (16) 80 (10) 128
SKRYTOBÓJCA
rasa Sił Zrę Mąd Int Kon = hp m mv
Elf 17 18 13 13 15 76 21 (14) 104 (13) 112
Człowiek 18 15 16 12 16 77 22 (15) 96 (12) 120
Hobbit 15 20 15 12 13 75 18 (12) 96 (12) 96
Krasnolud 21 15 11 9 19 75 27 (18) 72 (9) 144
UWAGA!! Wszystkie atrybuty są LOSOWE!!
W każdej nowej postaci atrybuty mogą się różnić. Podaje tutaj akurat wyniki z mojej rozgrywki.
Nie mam pojęcia jaki jest wzór ustalania współczynników! Ogólnie jak to w RPG, pula punktowa nie jest stała.

Profesje magiczne mężczyzna
MAG
rasa Sił Zrę Mąd Int Kon = hp m mv
Elf 17 16 15 15 13 76 18 (12) 140 (15) 96
Człowiek 18 13 18 15 13 77 18 (12) 140 (15) 96
Hobbit 16 19 17 14 12 78 16 (11) 132 (14) 88
Krasnolud 20 13 12 11 17 73 24 (16) 108 (11) 128
KLERYK
rasa Sił Zrę Mąd Int Kon = hp m mv
Elf 17 16 14 16 15 78 21 (14) 128(16) 112
Człowiek 18 13 16 15 15 77 21 (14) 120 (15) 112
Hobbit 15 19 15 14 14 77 20 (13) 112 (14) 104
Krasnolud 20 13 11 11 19 74 27 (18) 88 (11) 144
NEKROMANTA
rasa Sił Zrę Mąd Int Kon = hp m mv
Elf 16 16 16 16 13 77 18 (12) 128 (16) 96
Człowiek 19 14 17 14 14 78 20 (13) 112 (14) 104
Hobbit 16 19 17 14 12 78 16 (11) 112 (14) 88
Krasnolud 20 13 12 10 17 72 24 (16) 80 (10) 128
ELEMENTALISTA
rasa Sił Zrę Mąd Int Kon = hp m mv
Elf 17 16 15 15 13 76 18 (12) 120 (15) 96
Człowiek 18 14 18 15 13 78 18 (12) 120 (15) 96
Hobbit 15 18 17 14 11 77 15 (10) 112 (14) 80
Krasnolud 21 13 12 10 17 73 24 (16) 80 (10) 128

O Otchłani słów kilka tz. FAQ:

1. Problem z polskimi znakami. Windows
W windowsie są trzy metody. Pierwsza to wartość /cpx, którą dostosowujemy odpowiednio aż uzyskamy polskie znaki. Najpierw jednak wpisujemy pomoc /cp żeby dostać wgląd w ustawienia.
Druga metoda (najlepsza :)) polega na wejściu w ustawienia pliku przed uruchomieniem i zmianie czcionki na czcionkę rastową lub inną np. Lucida Console, możemy wtedy zwiększyć czcionkę np. na 20 i w ten sposób powiększy się nasze okno programu. Jeśli się nie uda, to uruchamiamy starter i w górnej belce prawym przyciskiem wybieramy właściwości. Zmieniamy czcionkę na rastową, klikamy OK, zamykamy grę i uruchamiamy ponownie. Trzeba jednak uważać, żeby zachować kwadratowe proporcje okna np. 10x18. Inaczej obraz będzie nieproporcjonalnie rozciągnięty.
Jednak bardzo prawdopodobne, że problem obejmuje inne aplikacje uruchamiane podobnie jak Otchłań. Wiec (win7) otwieramy Panel Sterowania, potem Region i język i zakładkę Administracyjne. Zakładamy, że to jakiś błąd biblioteki wiec zmieniamy Język dla programów nie obsługujących kodu UnicodeZmień ustawienia regionalne systemu... Powinniśmy mieć Polski, ale zmieniamy np. na Angielski, kiedy nas zapyta resetujemy komputer. Możemy sprawdzić w Otchłani nadal brak polskich znaków, ale już wygląda lepiej :) Powtarzamy kroki ze Zmień ustawienia regionalne systemu.. i ustanawiamy nasz ojczysty polski język. Biblioteki powinny załadować się tym razem poprawnie. Oczywiście resetujemy komputer kiedy system nas o to poprosi i po ponownym rozruchu, odpalamy Otchłań i cieszymy się grą :)

2. Uruchomienie programu na Linuxsie.
W odróżnieni od Windowsa, na Linuxsie nie uruchomimy gry jednym kliknięciem, ani przeniesieniem do okna konsoli.
Otwieramy okno Terminala (alt+crt+t) i przechodzimy do folderu z grą komendą cd. W moim przypadku "cd Pobrane/otchlan.1.3.v74"
Następnie uruchamiamy komendą ./ (kropka i ukośnik prawy tzw. slash lub forward slash), czyli "./otchlan".

UWAGA SPOILERY!!! z mechaniki, nie z rozgrywki :)

Autor może być bardzo uczulony na takie, już nie raz zmieniał umiejętności :) Stracicie niespodziankę, przy poznawaniu nowych możliwości! Wszystkie klasy są dobrze zbalansowane, wiec są sobie równe.

Umiejętności Otchłań 1.3.v74
 AWANTURNICY
WOJOWNIK
miecze,
sztylety,
topory,
maczugi,
natarcie,
uniki,
lewy sierpowy,
zwiększone obrażenia,
opatrywanie ran,
dzidy,
bicze,
szał bitewny,
ognisko,
rozbrojenie,
kopnięcie,
podw. atak,
wyważanie,
targowanie,
rzut mieczem,
ogłuszenie,
parowanie,
rzut toporem,
rzut dzidą,
sidła,
potr. atak,
znajomość pancerzy,
znajomość mieczy,
znajomość sztyletów,
znajomość toporów,
sokoli wzrok,
uderzenie tarczą
*
*
ŁOWCA
łuki,
sokoli wzrok,
sztylety,
opatrywanie ran,
miecze,
skradanie,
orientacja,
bicze,
oprawianie,
wykrycie ukrytych,
ognisko,
celność,
proce,
sidła,
podw. atak,
uniki,
szybkostrzelność,
kopnięcie,
kusze,
targowanie,
eliksiry,
znajomość anatomii,
znajomość łuków,
znajomość sztyletów,
znajomość mieczy,
znajomość biczy,
znajomość proc,
znajomość kusz,
znajomość eliksirów
*
*
ZŁODZIEJ
proce,
sztylety,
targowanie,
skradanie,
wytrychy,
orientacja,
miecze,
lewy sierpowy,
uniki,
bicze,
łuki,
wykrycie ukrytych,
podw. atak,
parowanie,
kopnięcie,
wycena,
ogłuszenie,
potr. atak,
rozbrojenie,
rzut sztyletem,
opatrywanie ran,
szermierka,
sokoli wzrok,
zwiększone obrażenia,
eliksiry,
znajomość sztyletów,
znajomość biczy,
znajomość mieczy,
znajomość proc,
znajomość łuków,
znajomość pancerzy,
znajomość eliksirów
*
*
SKRYTOBÓJCA
wspinaczka,
sztylety,
poderżnięcie,
skradanie,
rzut sztyletem,
miecze,
zwiększone obrażenia,
dzidy,
topory,
bicze,
uniki,
parowanie,
maczugi,
targowanie,
eliksiry,
podw. atak,
orientacja,
znajomość sztyletów,
wytrychy,
ogłuszenie,
rozbrojenie,
sokoli wzrok,
ognisko,
sidła,
znajomość eliksirów,
potr. atak,
pchnięcie,
znajomość mieczy,
znajomość biczy,
wycena,
wykrycie ukrytych,
szermierka,
znajomość anatomii
*
*

 MAGOWIE
MAG
sztylety,
mroźny dotyk,
lekkie odświeżenie,
ucieczka,
laski,
laska błyskawic,
wykrycie aury,
magiczny pocisk,
widzenie w ciemności,
kamienna skóra,
skrzela,
zgnilizna,
bicze,
kula ognia,
wyczarowanie wody,
wyczarowanie strawy,
leczenie średnich ran,
magiczna osłona,
identyfikacja,
kula lodu,
dom,
wykrycie ukrycia,
magiczne otwarcie,
średnie odświeżenie,
lewitacja,
astralna osłona,
błyskawica,
przyśpieszenie,
kupiec,
niewidzialność,
wykrycie niewidzialności,
wicher,
tarcza ognia,
chmura pyłu,
medytacja,
fala soniczna,
świt,
ognista sfera,
sztorm ognia,
tarcza energetyczna,
armageddon
*
*
KLERYK
sztylety,
leczenie lekkich ran,
lekkie odtrucie bicze,
miecze,
wezwanie sokoła,
lekkie odświeżenie,
sztylet mrozu,
ucieczka,
wykrycie aury,
wyczarowanie wody,
skrzela,
wyczarowanie strawy,
wezwanie niedźwiedzia,
leczenie średnich ran,
kupiec,
kula ognia,
kamienna skóra,
średnie odtrucie,
świt,
zgnilizna,
średnie odświeżenie,
identyfikacja,
laski,
wezwanie gryfa,
magiczna osłona,
kula lodu,
dom,
wicher,
tarcza ziemi,
błyskawica,
wyczarowanie owoców raju,
głębokie odtrucie,
lodowa tarcza,
leczenie ciężkich ran,
astralna osłona,
niewidzialność,
płonący bicz,
wezwanie elementala,
wykrycie niewidzialności,
tarcza ognia,
głębokie odświeżenie,
ognista sfera
*
*
NEKROMANTA
laski,
bicze,
martwy dotyk,
laska błyskawic,
widmowa tarcza,
tchnienie moru,
ukrycie,
proce,
łuki,
wezwanie zombiaka,
sztylety,
płonący bicz,
kościana tarcza,
wessanie,
wykrycie aury,
wyczarowanie strawy,
wezwanie szkieletu,
eliksiry,
identyfikacja,
wykrycie niewidzialności,
lewitacja,
pierścień ości,
celność,
podw. atak,
wykrycie ukrycia,
wezwanie śmiercioniosa,
niewidzialność,
wściekłe czaszki,
widzenie w ciemnościach,
magiczna osłona,
astralna osłona,
rekompensata,
zgnilizna,
wezwanie upiora,
medytacja,
dom,
uderzenie z zaświatów
*
*
ELEMENTALISTA
bicze,
sztylety,
ognisty dotyk,
lekkie odtrucie,
sztylet mrozu,
wykrycie aury,
laski,
identyfikacja,
wezwanie e. powietrza,
skrzela,
wykrycie ukrycia,
błędne ogniki,
leczenie średnich ran,
mgliste pęta,
ukrycie,
kamienna skóra,
kula ognia,
średnie odtrucie,
trzęsienie ziemi,
wezwanie e. ziemi,
niewidzialność,
kula lodu,
wykrycie niewidzialności,
lodowa tarcza,
leczenie ciężkich ran,
medytacja,
siła olbrzyma,
tarcza ziemi,
wezwanie e. ognia,
sokoli wzrok,
astralna osłona,
płonący bicz,
wezwanie e. wody,
widzenie w ciemnościach,
tarcza ognia;
podw. atak,
sztorm lodu
*
*

Może Ciebie zainteresować

Arena Albionu - gra online - poradnik

Realm Grinder, gra IDLE poradnik.

World of Warcraft - gra MMO - poradnik