Adobe Ilustrator poradnik.
Poradnik do Adobe Ilustrator.
W tym poradniku, nie będzie niczego pod tytułem jak coś zrobić. Skupimy się za to na opisie jak coś działa i na co warto zwracać uwagę, opisując to na kilku przykładach. Ilustrator ciągle jest rozwijany i zmienia, tym samym nie będę tu rozpisywał, każdej opcji Wrap itp. Znając zasadę główną, zagłębianie się tak szczegółowe, będzie zbyteczne.
Wybrane przydatne skróty klawiaturowe Windows.
Enter otwiera okno do odmierzanego przemieszczania zaznaczonego obiektu
Ctrl+Y podgląd szkieletowy
Ctrl+7 maska
Ctrl+H zdarza się, że znikną nam elementy zaznaczenia (np. tekstu), ten skrót przywraca widoczność zaznaczonych elementów
Ctrl+; wymiarowanie. Mało przydatne, ale bez tego trudno dodawać Guides też (Linie pomocnicze)
Ctrl+T okno edycji tekstu (Właściwie jak masz cały czas osadzone okno to przydaje się kiedy zniknie nam panel)
Ctrl+Shift+V wkleja obiekt w tej samej pozycji według Artboard
Ctrl+J łącznie dwóch punktów
Ctrl+Z cofanie akcji
Ctrl+Shift+Z przywracanie akcji
Ctrl+G grupowanie
Ctrl+Shift+G rozgrupowanie
Ctrl+C kopiowanie
Ctrl+V wyklejenie
Ctrl+ przybliżenie
Ctrl- oddalenie
T tekst
P pióro
M kwadrat
Z lupa
I pipeta
V zaznaczanie obiektu
A zaznaczanie ścieżeki lub punktu
Ctrl+N Nowy plik
Ctrl+W zamykanie karty
Ctrl+Q zamykanie Illustratora
Ctrl+S zapisz
Ctrl+Shift+S zapisz jako
Alt+Ctrl+Shift+S zapisz jako kopie
Ctrl+X wytnij
Ctrl+D powtórz zmianę
Ctrl+] przesuń w górę
Ctrl+[ przesuń niżej
Ctrl+Shift+] przesuń na wierzch
Ctrl-+Shift+[ przesuń pod spód
Ctrl+8 stwórz Compond Path
Ctrl+A zaznacz wszystko
Ctrl+0 wyrownaj widok na Artboard
Przestrzeń robocza, obowiązkowe okna
Apperance okno ze wszystkimi efektami i kolorami na zaznaczonym obiekcie. Modyfikacje możemy wprowadzać za pomocą górnej belki głównego okna lub w oknie Apperance oknem kontekstowym albo ikonami u dołu. Poza tym na liście możemy już zmieniać lub usuwać efekty klikając na nie.
Output preview. W druku możemy mieszać farby stosując Overprint lub Multiplay. Np. pod spodem jest Pantone i na wierzch 30% krycie kolorem Cyan. Output preview pokazuje jak kolory będą wyglądały po wydruku. Do najwierniejszego odwzorowania potrzebny jest odpowiedni monitor i urządzenie kalibracyjne. Jednak sam podgląd pozwala zweryfikować błędy czy np. na kolorze białym domyślnie kolorze podłoża nie ma Overprint, który w takim razie zostanie pominięty w druku. Jeśli chcemy użyć białego podkładu np. na przezroczystej folii to musimy stworzyć Swatch w innym kolorze o określonej nazwie i przekazać informacje, że ten kolor to biały nadruk (najlepiej stworzyć legendę z kolorami w projekcie). Możemy też wyłączyć wyświetlanie wybranych kolorów.
Type i Paragraph. Kontrola na tekstem, jeśli w naszej pracy mamy dużo tekstu to łatwiej wprowadzać zmiany. Mamy dostęp do No broke (nie rozdziela i nie przenosi osobno zaznaczonych znaków między liniami) i wielu innych opcji niedostępnych z górnego paska jak szerokość znaków itd.
Oprócz podstawowych Layers, Swatches, warto mieć Color (łatwiej zmieniać wartości CMYK i krycie), opcjonalnie Gradient. Na pewno przyda się okno Pathfinder, w dużych projektach Symbols oraz Styles pozwoli zapisać nasze ulubione efekty i za jednym kliknięciem nakładać wszystkie na obiekt. Jeśli używamy Styles to warto mieć główny plik ze wszystkimi i w nowych projektach po prostu zapisywać pod nową nazwą. Kiedy tworzymy nowy dokument jest on pusty, a tak już mamy naszą bazę w pliku. Symbols tworzy obiekt uniwersalny, kiedy zmieniamy wzór to automatycznie zmieni się we wszystkich użytych miejscach, ale nie ma to wpływu na zmiany na nim i efekty. Czyli jak na opakowaniu na froncie mamy symbol poziomo, a z boku obrócony pionowo i pomniejszony to zmieni się tylko wzór, ale układ pozostanie bez zmian.
Stroke i Transparency są bardzo przydatne. W Transparecy oprócz Opacity możemy zrobić Maskę. Maska różni się od tej poprzez wykadrowanwj w ścieżce (Ctrl+7) bo zaznaczamy w niej elementy widoczne bądź nie za pomocą koloru Black (ciemny) i White (jasny) zależnie od ustawienia. W odróżnieniu też od grupy taka maska może składać się z wielu elementów w niej, ale jest traktowana jako jeden obiekt. Można ją tylko edytować przełączając w oknie Transparency na Maskę.
Illustrator Effects
Najlepiej dodawać za pomocą okna Apperance. Ponieważ na jeden obiekt możemy nakładać wiele efektów znacznie łatwiej jest je modyfikować i ustalać kolejność.
3D - zamienia ścieżki w obiekty trójwymiarowe
- Extrude & Bevel - zmienia na bryły foremne 3D (głębokość)
- Revolve - zmienia na bryły kuliste 3D
- Rotate - obraca warstwę w przestrzeni 3D
- Rectangle - kwadrat
- Rounded Rectangle - kwadrat z zaokrąglonymi rogami
- Ellipse - elipsa
Distort & Transform
- Free Distort - rozciąga obiekt dowolnie w 4 pkt.
- Pucker & Bloat - krawędzie warstwy zapadają się do wewnątrz lub rozciągają po łuku na zewnątrz
- Roughen - poszarpane krawędzie warstwy
- Transform - w jednej karcie jednocześnie Scale, Move, Rotate, Copies. Pozwala to zrobić powtarzalne zmiany bez ingerencji w bazowy obiekt.
- Tweak - zawija asymetrycznie krawędzie, efekt błyskawicy
- Twist - zawija krawędzie, efekt wiru
- Zig Zag - zygzag/szlaczek
- Offset Path - dodaje spad. Wygodne bo można precyzyjnie wpisać określoną wartość.
- Outline Object - obrys obiektu.
- Outline Stroke - obrys obwódki.
- Add, Intersect, Exclude, Subtract, Minus Back, Divide, Trim, Merge, Crop, Outline, Hard Mix, Soft Mix, Trap
Stylize
- Drop Shadow
- Feather - zanikanie
- Inner Glow
- Outer Glow
- Round Corners
- Scribble - jakby efekty rysowania/mazania kreskami zamiast jednolitych kolorów
- Apply SVG Filter - wybieramy filtry, można edytować ikonką fx (Edit SVG Filter) jeśli znamy xml
- Import SVG Filter
- AI_Alpha_1; AI_Alpha_4; AI_Bevelshadow_1; AI_CoolBreeze; Ai_Dilate_3; Ai_Dilate_ 6; Ai_ Erode_3; Ai_ Erode_6; Ai_ GaussianBlur_4; Ai_ GaussianBlur_7; Ai_ PixelPlay_1; Ai_ PixelPlay_2; Ai_ Shodow_1; Ai_ Shadow_2; Ai_ Static; Ai_ Turbulence_3; Ai_ Turbulence_5; Ai_ Woodgrain
- Arc, Arc Lower, Arc Upper, Arch, Bulge, Shell Lower, Flag, Wave, Fish, Rise, FishEye, Inflate, Squeze, Twist
Effect Gallery - stylizuje określony efekt.
Artistic:
- Colored Pencil, Cutout, Dry Brush, Film Grain, Fresco, Neon Glow, Paint Daubs, Palette Knife, Plastic Wrap, Poster Edges, Rough Pastels, Smudge Stick, Sponge, Underpainting, Watercolor
- Gaussian Blur, Radial Blur, Smart Blur
- Accented Edges, Angled Strokes, Crosshatch, Dark Strokes, Ink Outlines, Spatter, Sprayed Strokes, Sumi-e
- Diffuse Glow, Glass, Ocean Ripple
- Color Halftone, Crystallize, Mezzotint, Pointillize
- Bas relief, Chalk & Charcoal, Charcoal, Chrome, Conte Crayon, Graphic Pen, Halftone Pattern, Note Paper, Photocopy, Plaster, Reticulation, Stamp, Torn Edges, Water Paper
- Glowing Edges
- Craquelure, Grain, Mosaic Tiles, Patchwork, Stained Glass, Texturizer
- De-Interlace, NTSC Colors
Wskazówki DTP.
- Spady jednolite kolorem dodajemy efektem Offset Path. W innym wypadku używamy funkcji Offset Path, ale z panelu Edit. Tak zrobiony spad będzie nowym obiektem powiększonym o spad.
- Overprint lepiej używać zamiast Multiplay.